Katsaus uuden tekniikan käyttöön laivamalleissa
Toimivissa pienoislaitteissa käytetyssä teknologioissa on tapahtunut muutaman vuoden sisällä valtavia harppauksia. Radio-ohjauksen puolella on tullut käyttöön 2,4 GHz ISM-standardin mukaiset radiolaitteet, moottoripuolella harjattomat sähkömoottorit ja akkupuolella Litium-ioniakkuteknologia. Katsotaanpa, mitä nämä uudet innovaatiot tarjoavat laivamalliharrastajalle.
2,4 GHz -radiotekniikka
Nk. ISM-alueella toimivat radiolaitteet perustuvat muutamaan erilaiseen spektrimodulaatioteknologiaan, ja näillä on etuna hyvä häiriönsieto, kiteettömyys sekä pienet komponentit (vastaanottimet). Useimmat tarjolla olevista laitteista ovat lennokki (-helikopteri)-käyttöön tarkoitettuja. Hintaskaala ulottuu hieman yli 100 €:n 5 -kanavaisista perusradioista 14-kanavaisiin huippuradioihihin 2000 € ja ylikin. Lisäksi on autokäyttöön tarkoitettuja 2-3 kanavaisia rattiradioita. Hieman tapauksesta riippuen vaikuttaisi, että 2.4 GHz teknologia on myös hinnaltaan kilpailukykyinen.
Aiemmin myynnissä oli nimenomaan puistolennokkikäyttöön tarkoitettuja radioita, joille ei edes luvattu kovin pitkää kantamaa. Nykyisin lähes kaikki ovat nk. täyden kantaman laitteita, joten tältä osin asia on kunnossa. Toisaalta, laivamallikäytössä on jo useita puistolennokkiradioita, eikä näiden kanssa ole ollut ongelmia. Koska vastaanottimen antennit ovat hyvin lyhyitä, on vaarana rakenteiden luomat katvealueet, radioaallot kun eivät läpäise metalli- eikä hiilikuitupintoja. Tämä lienee enemmän teoreettinen mahdollisuus, mutta jos mallissa on käytetty metallirakenteita tai -pinnotteita esim. kansirakenteissa, tulee tämäkin ottaa huomioon ja sijoittaa vastaanotin oikein.
Laivamallikäytössä perustilanteessa, jossa halutaan vain ohjaustoiminnot, eli 2 tai 3 toimintoa plus pari varalle, halpa perusradio riittää erinomaisesti. Esimerkkejä:5 -kanavainen Spektrum DX5 e 109 €, hieman kalliimpia ja paremmin varustettuja 6-kanavaisia vaihtoehtoja ovat Spektrum DX6i 180 € sekä Futaba 6EXP 185 €. Spektrumin eduksi voi todeta halvemmat vastaanottimet, Futaban 6-kanavainen FASST -vastaanotin maksaa n. 100 € halvimmillaankin, Spektrumin vastaava 49 €. Näissähän vastaanottimet ovat aina valmistajakohtaisia. Spectrumia näyttäisi myyvän lähinnä Sabe, Futabaa on muuallakin. Muutama halpamerkkikin on tarjolla, esim FlySky- merkkinen 8 -kanavainen radio oli tarjolla Verticalissa 139 €, jota voi jo pitää todella halpana. Laatu ja varaosien saanti mietityttää, kannattanee ostaa mukaan yksi varavastaanotin?
Spektrumin pieni ja kevyt vastaanotin. Huomaa lyhyet antennit, n. 10 cm. Antennilangat tulisi sijoittaa kohtisuoraan toisiinsa nähden, jolloin vastaanotto on varmempaa kaikissa asennoissa.
2,4 GHz radioiden 1. sukupolvea edustava Spektrum DX6 on edelleen toimiva peli myös yksinkertaisien laivamallien tapauksessa. Haittana voisi pitää sitä, että vain 4 perustoimintoa ovat suhteellisia, loput kaksi joko miksattavia tai kaksi/kolmeasentoisia.
Kaikilla em. radioilla on kuitenkin rajoituksensa. Haluttaessa enemmän kuin nuo 6 (7-14…) perustoimintoa eli haluttaessa käyttää kanavanjakomoduuleja, ei 2.4 GHz radioista löydy vaihtoehtoja, ainakaan toistaiseksi. Lisäksi lennokkikäyttöön optimoitu radio ei välttämättä ole optimaalinen laivakäytössä, vaikka kanavia olisikin periaatteessa tarpeeksi. Tavallisesti 6-kanavaisessa kun nuo 2 ylimäärästä kanavaa ovat miksauksia varten, tai sitten 2-3 asentoisia katkaisijalla käytettäviä. Laivamalleissa olisi hyvä olla ainakin yksi liukusäätimellä oleva suhteellinen kanava varalla.
Kuitenkin omana johtopäätöksenä esitän, että uutta radiota tällä hetkellä hankkivan tulee vakavasti harkita, jos aikoo hankkia muun kuin 2,4 GHz vaihtoehdon. Kideradiot ovat ikuisuuden vanhoja ratkaisuja, ja 2.4 GHz radiot ovat jo nyt vakiintunutta teknologiaa, eivätkä enää kokeilukappaleita. Kuitenkaan vanhoja toimivia radioita ei ole tarpeen hylätä, ne kelpaavat kuten ennenkin.
1. 2,4 GHz -radiotekniikka
2. Harjattomat moottorit
3. LiPo / LiPoFe-akut